2022-12-18 - Sean Rose - LH Le Mag
Auteur en 2020 d’un brillant essai sur La Fabrique du consommateur, Anthony Galluzzo, chercheur et maître de conférences à l’université de Saint-Étienne, s’attaque aujourd’hui à l’imaginaire de la Silicon Valley. Dont les entrepreneurs ne sont pas tant pour lui des acteurs économiques que le produit d’un discours : des personnages médiatiques qui assurent à l’ordre capitaliste sa vertu et sa légitimité…
2023-01-11 - Vincent Remy - Télérama
Dans un essai qui étudie les célébrités entrepreneuriales américaines, le fondateur d'Apple notamment, le chercheur déconstruit la mythologie de l'entrepreneur de la Silicon Valley, dont l'esprit visionnaire permettrait l'avènement d'une nouvelle étape dans l'histoire du progrès humain.
2023-01-14 - Simon Blin - Libération
Today it’s Elon Musk and Jeff Bezos. Yesterday it was Steve Jobs and Bill Gates.... Entrepreneurial celebrities fascinate us. These famous entrepreneurs are allegedly creators who started out with nothing, visionaries capable of conceiving groundbreaking and unique innovations. Faced with the myths surrounding the start-up nation, this book exposes one of the core myths of contemporary capitalist ideology. It reveals how this illusion prevents us from grasping the fundamentally systemic dimension of the economy and contributes to legitimizing a political order based on meritocratic conservatism, where each individual is considered fully accountable for his or her successes and failures.
Anthony Galluzzo is a lecturer at the University of Saint-Etienne. He is affiliated to the Coactis research laboratory. His work focuses mainly on commercial illusory method and consumer cultures. He is author of La Fabrique du consommateur. Une histoire de la société marchande (Zones, 2020).